mega888

Останні новини

Стратегії роботи в парі

Розпочинати впровадження групової роботи краще з роботи в малій групі, тобто парі. Розглянемо деякі стратегії парної роботи.
Методика взаємних запитань
Цю стратегію, розроблену Манзо в 1960, використовують на етапі усвідомлення змісту. Учні читають текст у парах і зупиняються після того, як прочитали абзац.  Після ознайомлення з абзацом тексту вони по черзі ставлять запитання на розуміння прочитаного. Це можуть бути запитання стосовно головної думки тексту, відтворення основних ідей, важливої інформації, що міститься в абзаці. Важливо, щоб учні ставили не лише буквальні запитання (Що? Де? Коли?), а й запитання, які стосуються ідей, що не «лежать на поверхні» (Чому? Що буде далі? Що дає підстави так думати? Як це впливає на наше життя?).
Модель «Вчитель – весь клас»
Щоб ознайомити учнів з послідовністю дій та набути досвіду роботи за цією стратегією, перший етап читання за методикою взаємних запитань проводиться за моделлю «Вчитель – весь клас».
1. Учні читають 1 абзац тексту самостійно мовчки.
2. Згортають книжки  та відповідають на запитання вчителя.
3. Далі читають другий абзац і формулюють запитання до вчителя.
4. Вчитель відповідає на запитання учнів, намагаючись стимулювати їх  ставити запитання не тільки на пригадування фактичної інформації, а й на трансформацію, синтезування, аналіз, прогнозування подальшого змісту. 
5. Учні мають перевірити, наскільки точні та  правильні відповіді вчителя.
Модель «Учень – учень»
Два учні читають текст, зупиняючись після кожного абзацу, та по черзі ставлять запитання один одному. Для кращого розуміння учнями власних дій, можна використати картки – пам’ятки.
Зразок картки – пам’ятки
1. Уважно прочитай  перший абзац тексту самостійно мовчки.
2. Згорни книжку, сформулюй  запитання до свого партнера. Починай запитання так:  Хто…, Що…, Коли…, Чому…, Яким чином…?
3.  Використовуй непрямі запитання.
§  Яка головна думка в тексті?
§  Чому автор вирішив дати цю інформацію? Як це стосується нашої теми?
4. Уважно вислухай відповідь. 
5. Якщо щось потребує уточнення, постав додаткове запитання. 
6. Впевнись, що твій партнер зрозумів інформацію.
7. Впевніться в парі, що всі слова в тексті вам зрозумілі. Якщо є потреба, зверніться до словника. 
Учні можуть не тільки обговорювати тексти в парі, а й виконувати творчі завдання. Наприклад, малювати чи створювати об’ємну модель.  
Читання в парах/складання стислого переказу в парах
Ця стратегія розроблена Доном Денсеро та групою вчених Техаського Християнського університету для читання учнями текстів підвищеної складності (перевантажених складними для розуміння фактами, їх кількістю). 
Алгоритм роботи за стратегією
Крок 1. Поясніть учням, що наприкінці уроку вони мають знати зміст цілої статті, хоча читати будуть лише одну частину. Про зміст інших частин вони дізнаються від своїх однокласників. 
Крок 2. Поділіть клас на пари. Пронумеруйте пари від 1 до 4. Текст складається  з чотирьох частин.
Крок 3. Наголосіть, що пара читатиме ту частину тексту, з номером якої співпадає номер її пари. Отже, першу частину прочитає пара під номером 1, другу – під номером 2 і т.д.
Крок 4. Поясніть учням, що читаючи перший абзац фрагменту тексту,  вони мають виконувати в парі одну з ролей. 
Перша роль – доповідач. Він уважно читає текст та переказує його.
Друга роль – кореспондент (той, хто запитує). Він теж читає текст, і після прослуховування переказу доповідача ставить запитання, щоб щось уточнити, нагадати, що не про все було розказано, звернути увагу на факти, про які не було сказано. «А що ти скажеш стосовно…..? Ти пам’ятаєш про ….? Чи було в тексті про…?».
Крок 5. Продемонструйте ці ролі під час невеличкого вступу до тексту. Виберіть в партнери одного з учнів.
Крок 6. Скажіть учням, що після читання першого абзацу частини тексту, вони повинні помінятися ролями.
Крок 7. Продемонструйте зміну ролей, читаючи другий абзац вступу до тексту. Поміняйтеся ролями з учнем-партнером.
Крок 8. Наголосіть, що після читання й вивчення тексту у парах, учні мають розповісти свою частину всьому класу. Попросіть їх поставитися до цього відповідально, оскільки від їх розповіді залежить, як всі учні зрозуміють текст.
Крок 9.Нагадайте учням, щоб вони працювали тихо й не заважали іншим обговорювати текст. 
Крок 10. Роздайте учням частини тексту та нагадайте про час для його читання. 
Крок 11. Попросіть учнів завершити вивчення тексту та організуйте виступи груп з доповідями, починаючи з першої та закінчуючи останньою. Якщо пар більше, вони можуть доповнювати розповіді одна одної.