mega888

Спадщина А. С. Макаренко і наше сьогодення


   Педагогічний досвід є основним животворним джерелом і головним методом здобування знань про виховання, а  в той же час він є точним критерієм істинності цих знань.

   Педагогічний досвід Макаренко - найвища вершина сучасної педагогіки, оскільки  його педагогічна теорія  народжувалася в практиці,  в самовідданій  праці за порятунок безпритульних дітей, за їх краще життя, за    становлення їх як всебічно розвинутих особистостей.
   Плине час і нам може здаватися, що досвід, який отримав Антон Семенович, більш ніж півстоліття тому, вже не є таким актуальним. Сьогодні тільки на прикладі одного з напрямків педагогічної системи Макаренко, а саме естетичного виховання, ми спробуємо довести вам його злободенність та сучасність.

   Саме естетичне виховання, за думкою вченого-практика,  здатне навчити  людину розрізняти добро і зло в людських відносинах, вчинках,  сприймати красу звуків, фарб, форм… Естетика у всьому - це ті «принципові дрібниці», за твердженням А.С. Макаренко,  які входять в загальну систему естетичного і морального виховання. Шлях до результату  естетичного виховання великий педагог  вбачав і в  яскравих красивих квітах, що прикрашали територію колонії, і в гарному одязі комунарів та колонистів, і в білих скатертинах на їх обідішніх столах .
   Погляньте на наш з вами коледж – з якою любов’ю і смаком оздоблені кожна з наших аудиторій,  залів, коридорів, як бавить око різнобарв’я фарб внутрішнього  дворика у всі пори року.

 


 


 


 


 

    Естетика – провідний компонент у педагогічній системі А.С. Макаренка, у його закладах кожен міг знайти собі заняття для розвитку здібностей. Намагаючись забезпечити постійний зв’язок зовнішньої та внутрішньої краси людини, Антон Семенович включив до програми естетичного виховання різні  види мистецтва (співи, музику, хореографію, літературу, театр, кіно, образотворче мистецтво), які стали не лише засобами емоційного впливу, а й шляхом художньої освіти вихованці.  З метою надання кожній особистості можливості вільного вибору, враховуючи їх  інтереси, педагог рекомендував запровадити в життя колективу близько двох  десятків гуртків: хоровий, драматичний, літературний, музичний, художній, «вільної майстерності», танцювальний, фото, природознавчий, радіо, фізикохімічний, іноземних мов, спортивні, казок, шахи та шашки. 
   Ми не станемо перераховувати всіх гуртків нашого коледжу -  загальнопредметних та гуртків художньої самодіяльності - їх  не як   не менше.

 

    Особливо велику увагу А.С. Макаренко приділяв співу – як  хоровому так і сольному. Він добре розумів, що спів викликає у людини особливий настрій, допомагає організації колективу.  Багато хто з вихованців А. Макаренка підтверджують, що народні пісні в низці із кращими творами класичного мистецтва займали в житті колонії і комуни вельми почесне місце, оскільки талановитий педагог не міг не бачити їхнього виховного впливу. Українська народна, естрадна пісні, класичні та сучасні танці супроводжують традиції   та дозвілля  вихованців і  нашого коледжу. Як ми бачимо, у  своїй творчості А. Макаренко не раз акцентує увагу на необхідності виховувати людину в красі, через красу і вестиїї  до найвищих осягнень краси світу, естетичного образу світу. «Найважливіше, що ми звикли цінувати в людині, – це силу і красу»-  зазначав  сам педагог. Антон Семенович Макаренко формував у підростаючого покоління естетичне ставлення до життя, навчав жити за законами краси. Погляди педагога не втратили свого значення ізараз, оскільки і сьогодні неможливо виростити повноцінну  гармонійну особистість без виховання в неї почуття прекрасного.
   Всі вони створюють умови для вільного розвитку особистості наших студентів, для самореалізації їх здібностей, інтересів, загальної  культури, збагачення естетичного досвіду.