mega888

ЯКІ КОМПЕТЕНЦІЇ МАЮТЬ БУТИ У ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ?

МОН визначив компетентності вчителів початкової школи, що необхідні для навчання учнів перших класів у 2018/2019 і 2019/2020 навчальних роках.
У цьому році вчителі початкових класів підвищуватимуть свою кваліфікацію за Типовою освітньою програмою для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, затвердженою наказом МОН України від 15.01.2018 № 36.
Саме в цій Програмі описано компетентності учителя початкової школи.
 
БАЗОВІ  КОМПЕТЕНТНОСТІ  ВЧИТЕЛЯ  ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
Професійно-педагогічна компетентність:
– обізнаність із новітніми науково обґрунтованими відомостями з педагогіки, психології, методик, інноватики для створення освітньо-розвивального середовища, що сприяє цілісному індивідуально-особистісному становленню дітей молодшого шкільного віку;
– здатність до продуктивної професійної діяльності на основі розвиненої педагогічної рефлексії, відповідно до провідних ціннісно-світоглядних орієнтацій, вимог педагогічної етики та викликів початкової школи.
Соціально-громадянська компетентність:
– розуміння сутності громадянського суспільства;
– володіння знаннями про права і свободи людини;
– усвідомлення глобальних (зокрема й екологічних) проблем людства і можливостей власної участі у їх розв’язанні;
– усвідомлення громадянського обов’язку та почуття власної гідності;
– вміння визначати проблемні питання у соціокультурній, професійній сферах життєдіяльності людини та вміння віднаходити шляхи їх розв’язання;
– навички ефективної та конструктивної участі в цивілізаційному суспільному розвитку;
– здатність до ефективної командної роботи;
– вміння попереджувати та розв’язувати конфлікти, досягаючи компромісів.
Загальнокультурна компетентність:
– здатність розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва;
– усвідомлення власної національної ідентичності як підґрунтя відкритого ставлення та поваги до розмаїття культурного вираження інших.
Мовно-комунікативна компетентність:
– володіння системними знаннями про норми і типи педагогічного спілкування в процесі організації колективної та індивідуальної діяльності;
– вміння вислуховувати, обстоювати власну позицію, використовуючи різні прийоми розміркувань та аргументації;
– розвиненість культури професійного спілкування;
– здатність досягати педагогічних результатів засобами продуктивної комунікативної взаємодії (відповідних знань, вербальних і невербальних умінь і навичок залежно від комунікативно-діяльнісних ситуацій).
Психолого-фасилітативна компетентність
Усвідомлення ціннісної значущості фізичного, психічного і морального здоров’я дитини – здатність сприяти творчому становленню молодших школярів та їхній індивідуалізації.
Підприємницька компетентність
Вміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя задля підвищення як власного соціального статусу та добробуту, так і розвитку суспільства і держави.
Інформаційно-цифрова компетентність
Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства.
 
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ
Вибіркові модулі пропонуються педагогам на вибір за очною, дистанційною та змішаною формами навчання.
Знання і розуміння:
– сучасних тенденцій розвитку освіти взагалі, початкової зокрема;
– соціально-правових основ, законодавчих актів у сфері початкової освіти;
– особливостей процесів викладання і навчання молодших школярів;
– основних механізмів функціонування і реалізації компетентнісної парадигми навчання;
– способів реалізації інтеграційного підходу в навчанні молодших школярів, концепції інклюзивної освіти.
Розвинені вміння:
– організовувати педагогічну діяльність на компетентнісних засадах (прогнозування, проектування, оцінювання тощо);
– конструювати та реалізувати сучасні програми навчання молодших школярів із використанням різноманітних методів, форм і технологій;
– діагностувати освітній процес і складати індивідуальні освітні маршрути для становлення учня як особистості, громадянина, інноватора;
– керувати проектною діяльністю школярів;
– організувати  культуромовне освітньо-розвивальне середовище;
– проектувати власну програму професійно-особистісного зростання.
Диспозиції (цінності, ставлення):
– дитиноцентризм, цінність особистості;
– готовність до змін, гнучкість, постійний професійний розвиток;
– відданість ідеї щодо значущої участі в освітньому процесі усіх учнів, просування демократичних цінностей (повага до багатоманітності, право вибору, формування спільноти, полікультурність);
– рефлексія власної професійної практики.